Kinesitherapie

Patiëntgerichte evaluatie

Na een doorverwijzing door uw arts maken we tijdens uw eerste afspraak tijd voor een evaluatie van de fysieke moeilijkheden die uw dagelijks leven beïnvloeden. We vragen uitgebreid naar het pijn– of stijfheidsniveau dat u ervaart en bekijken de diagnose die door artsen werd gesteld.

In overleg met u maken we een behandelplan op dat zowel de symptomen die u ervaart als de onderliggende oorzaak aanpakt.

Kinesitherapie Patientgerichte evaluatie Diagnose stijfheidsniveau fysiek moeilijkheden

Wij bieden de volgende therapievormen aan:

Revalideren of trainen fysieke klachten aangepaste oefeningen soepelheid spierkracht kwalitatieve behandeling

Algemene revalidatie

Bij algemene revalidatie behandelen we klachten in het bewegingsapparaat. Zowel acute klachten als chronische problemen worden aangepakt. Daarbij hoort ook revalidatie na operaties. Te allen tijde streven we naar een resultaat waarbij u zoveel mogelijk bewegingen en activiteiten (opnieuw) kan uitvoeren.

Bij een algemene revalidatie richten we ons op evenwichtsoefeningen, gangrevalidatie bij ouderen, flexibiliteitstraining, spierversterkende oefeningen, …

Manuele therapie

Via manuele technieken pakken we pijnlijke gewrichten, pezen, spieren en zenuwen aan. We proberen hierbij altijd de oorzaak van de klachten te achterhalen en die te behandelen.

Manuele therapie wordt onder meer toegepast bij klachten zoals hoofdpijn, nekpijn met of zonder uitstralingsklachten, schouderklachten, lage rugklachten (al dan niet met uitstraling naar de benen), heup- en knieklachten, voet- en enkelproblemen, aspecifieke oorpijn en acute blokkades van rug of nek.

We besteden bijzondere aandacht aan uw lichaamshouding; een correcte houding kan in vele gevallen de druk op pijnpunten aanzienlijk verminderen. Manuele therapie wordt vaak met oefentherapie gecombineerd.

manuele

Sportkinesitherapie & blessurerevalidatie

Bij sportkinesitherapie behandelen we niet alleen uw sportblessures, maar werken we ook preventief om blessures in de toekomst te vermijden. Stapsgewijs en met een individueel behandelplan bouwen we samen met u terug uw sportniveau op. We willen grenzen namelijk gradueel verleggen, niet overschrijden.

Tussentijdse overwinningen vinden we ontzettend waardevol voor het mentaal welzijn. Dergelijke oefentherapie vraagt de nodige discipline, begeleiding en aandacht. Elke sessie kan daarom een paar uur in beslag nemen.

Geriatrie & reconditionering

Met geriatrische kinesitherapie willen we via oefentherapie op maat de levenskwaliteit van de ouder wordende persoon positief beïnvloeden. We streven ernaar coördinatie, evenwicht en reflexen te verbeteren. U zult versteld staan welke resultaten we op een eenvoudige manier met deze oefentherapie kunnen bereiken.

cardio

Cardiale revalidatie

Bij hartproblemen of na hartfalen bouwen we via cardiale revalidatie uw lichamelijke conditie weer op. Aan de hand van persoonlijk aangepaste oefeningen verbeteren we uw hartfunctie en verhogen we uw inspanningscapaciteit.

Cardiale oefeningen verlagen bovendien het risico op hart- en vaatziekten. Dankzij dergelijke therapie krijgen we samen uw conditie weer op peil en krijgt u weer vertrouwen in de kracht van uw eigen lichaam.

Neurologische revalidatiekinesitherapie

Bij neurologische revalidatiekinesitherapie behandelen we aandoeningen aan het zenuwstelsel, het ruggenmerg en de hersenen. Hierbij focussen we op uw lichaamshouding verbeteren, een betere beweging bevorderen, spierspanning en stijfheid verminderen en ook gangrevalidatie.

We gaan samen op zoek naar de beste manier om uw dagelijks leven opnieuw zo comfortabel mogelijk te maken en streven ernaar uw oorspronkelijke functieniveau zoveel mogelijk te herstellen.

Foto
Dry needling Algemene revalidatie manuele therapie sportskinesitherapie blessurerevalidatie geriatrie reconditioning rug en nekproblemen verminderen cardiale revalidatie

Dry needling

Van dry needling hebben we onze expertise gemaakt. Dat is, in tegenstelling tot wat u misschien zou verwachten, geen acupunctuur. Via een naald die we in spierknopen of verhard spierweefsel aanbrengen, maken we de spanning los. Zo zal uw lichaam meteen ontspannen en blijft de druk voor langere tijd volledig weg.